28. ledna 2016

Jak (ne)ukuchtit teenagerský bestseller | Girl Online - Zoe Sugg / Recenze

Originální název: Girl Online
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 360
Vazba: Hardback
Překlad: Vanda Senko Ohnisková
Rok a měsíc vydání: 2015/05
Díl: 1/2

Anotace:
Penny má tajemství. Pod přezdívkou Girl Online si začne psát blog o svém každodenním životě – o klucích a kamarádkách, o trablech ve škole i doma, ale také o záchvatech paniky a úzkosti, kterými v poslední době trpí.

Když ji ovšem na školním představení potká ten „největší trapas na světě“ a situace začne být na všech frontách na pováženou, rodiče ji vezmou s sebou na pár dnů do New Yorku. A tam Penny potká Noaha: charismatického muzikanta, kterému se prostě nedá odolat. A vůbec poprvé v životě se doopravdy zamiluje. A jak jinak (je přece blogerka!), o své pocity se upřímně podělí se všemi čtenářkami svého anonymního blogu.

Jenomže Noah má taky svoje tajemství. A kvůli němu její anonymita na webu jednoho dne praskne jako mýdlová bublina – a v ohrožení se neocitne jenom ona, ale i její vztahy k nejbližším přátelům.

Girl Online jsem si zprvu vůbec nechtěl kupovat, ale donutily mě k tomu negativní recenze (a především Matěnka a Emmuška) a fakt, že vlastně knihu nenapsala sama Zoella, ale někdo jiný. Ona sama na sociálních sítích oznámila, že vymyslela postavy a nápad pochází z její hlavy, to je ale vše. Proto jsem se rozhodl, že do knihy půjdu. A rozhodně nelituji. Ač je totiž celá Girl Online naprostá ztráta času, já se při ní popravdě neuvěřitelně bavil.

10 bodů jak napsat knihu, co se záhy po vydání stane nejrychleji prodávanou knihou roku 2014 ve Velké Británii, ale zároveň se dá nazvat solidní a zbytečnou hovadinou:
  1. Udělejte z hlavní hrdinky slaboduchou pipku, tak jako jsou vymaštění playboy zajíčci.
  2. Přidejte k ní nejlepšího kamaráda. Samozřejmě homosexuála. To je totiž naprosto netypické, neklišoidní a dodává to na originalitě knihy! A čtenáři to vůbec nedodá na dojmu, že je kniha jen typickej americkej příběh.
  3. Zidealizujte a zaškatulkujte všechny postavy. Bez výjimky!
  4. Z hlavní hrdinky udělejte debila, co si naprostou náhodou na konci příběhu uvědomí, jak moc dospěla a ze svých chyb se poučila. Dodejte jí i trauma z minulosti, kvůli kterému nemůže ani do MHDéčka a má panické záchvaty!
  5. Nechte odehrávat váš příběh na nějakém neobyčejném a originálním místě. A nebo prostě  hlavní hrdiny rovnou nacpěte do New Yorku! Ten totiž nikdo z jiných děl a příběhů nezná!
  6. Co by to bylo za Young Adult, kdyby nebylo romatiky, že? A právě proto přidejte k vaší hlavní hrdince  pipince úžasného, kouzelného a dokonalého amanta. A pak je samozřejmě nechte zamilovat se. Jak neočekávaně - na první pohled!
  7. Dodejte na dramatičnosti celého příběhu a vytvořte miláčkovi vaší hlavní hrdinky naprosto přiblblé šokující (haha) tajemství, jenž vaší hlavní protagonistce neskutečně uškodí a nepřipraveného čtenáře překvapí!
  8. Okořeňte knihu blogovými zápisy vaší hlavní hrdinky. Také jí vytvořte anonymní identitu a na blog, na kterém si vylévá svoje vymaštěné srdíčko, jí nacpěte desetitisíce fanoušků. Zapomeňte na to, že to není ani trochu racionální a že protagonistka píše tak, jako je zajímavý ten mrtvý plž na zahradě za domem. Hlavně, že je populární hvězdičkou internetu!
  9. Sežeňte si ghostwritera, který knihu napíše za vás a pak se přiživujte na tom, že jste vlastně vymysleli postavy a že jste dali do knihy své srdce!!! (Zoella se předvedla, nuž.)
  10. Jestli i vy samotní nejste slaboduší, sežeňte si něco, co vás neudrží při smyslech.
***

Hned na začátku jsem si všiml několika věcí, které rozhodně nebyly správně, co bylo ale dozajista nepřehlédnutelné ze všeho nejvíc byl překlad knihy. Ten byl totiž naprosto šílený a pokazil se tam, kde se pokazit dal. Nejvíce jsem to osobně vnímal především u konverzování a u mluvy postav, kde přímo bily do očí tak nemístné výrazy, jako jsou uvedeny níže. Jelikož je Girl Online mířená teenagerům, bylo by ideální zvolit pro překlad někoho, kdo se v aktuální mluvě orientuje, protože občas zde jazyková vazba působila jako by se děj odehrával mezi padesátníky co se přiopily vínem a rázem "mlely" z pantu. Ve výsledku bych tedy knihu doporučil pouze v originále.

Dívám se šokovaně na mobil. I když jsem ta největší Gramla na světě a i když si Ollie myslí, že mám blechy a chronické problémy s větry, tak se se mnou chce sejít! Na oběd! V opravdické restauraci! Ach bože... Myslím, že jsem právě dostala pozvánku na rande!

Kantoři by se neměli míchat mezi študáky.

V celé knize, v každé kapitole, straně a části je nemožné naleznout něco přirozeného. Největším důvodem je především slabomyslnost hlavní protagonistky Penny. Právě ta je hlavní aktérkou této komedie. Nelze brát tuto knihu totiž vážně. Je jí třeba číst s velmi značnou nadsázkou, se kterou se však člověk i lecčemu zasměje. (V mých očích to vlastně podstatně lépe funguje jako parodie, než romantika pro teenagery.)

Bleskově prolétnu komentáře a vidím, jak se v nich opakují slova jako ,,děkuju", ,,statečný", ,,upřímně" a ,,drž se". Zhluboka se nadechnu a začtu se už soustředěně. A to, co čtu, mi téměř vhání slzy do očí.

Penny byla neskutečně otravná postava. V částech, ve kterých se autorka snažila u čtenáře vyvolat například lítost, vyvolala u čtenáře v lepším případě spíše uspokojení, třeba konkrétně když Penny spadla a vyhrnula se jí sukně a všichni viděli její kalhotky s jednorožci (naneštěstí, stejně jako zbytek knihy je to jednoduše trapné a uspokojení netrvá dlouho). V tom horším případě každopádně čtenář knížkou praští.
Není to jen Penny, která zde ale bohužel hraje nějakou roli. Nalezneme zde například jejího nejlepšího přítele Elliota (kupodivu gaye, neočekávaně). Jejich vztah je samozřejmě naprosto dokonale soužený. Doplňují si navzájem slova, navzájem si také čtou myšlenky, ví jak se navzájem oblékat. Prostě naprosto normální a typický vztah mezi dvěma přáteli!


Elliot ale vrtí hlavou a usmívá se. ,,Nejde o to video. Jde o tvůj blog."
Jenom na něj nechápavě zírám. ,,Jak to myslíš?"
,,Myslím to tak, má drahá, že se ti podařil další virál - ale tentokrát v dobrým slova smyslu."
,,Cože?" Přesunu se po kolenou na jeho konec postele a natočím k sobě obrazovku. Je na ní můj příspěvek o tom, jak se vypořádat s vlastním strachem.
,,Posuň si to dolů," radí mi Elliot.
Když to udělám, okamžitě vidím, že mám pod příspěvkem tři sta dvacet sedm komentářů.
,,Co to má jako...?" Nechápavě hledím na počítač. Tolik komentářů jsem ještě nikdy neměla. Nikdy. 
,,Všechny jsou o strachu, co mají tvý čtenářky," vysvětluje mi Elliot, ,,a o tom, jak s ním bojují. A hodně lidí to i sdílelo. Mrkni, kolik máš nových odběratelů."
Stočím pohled na pravou stranu s údaji o mých čtenářích. ,,Deset tisíc?"
Elliot přikyvuje. ,,Deset tisíc sedm set patnáct, abysme byli přesní.

Znáte takové ty typické teenagerovské komedie? Kde se hlavní hrdinka ráno probudí, seběhne dolů a její celá nechutně optimistická rodina tam čeká i s jejím nejlepším kamarádem na snídani, v čele s otcem (výtečným kuchařem), kde ihned po příchodu jí, je ona sama hlavním tématem té snídaně? Tahle kniha je zrcadlovým odrazem všech těchto klišoidních amerických pohádek.
Děj knihy je samozřejmě rozvržený tak, aby na konci vynikla všechna dobrota, náhlá dospělost protagonistky a taky vůbec neočekávaný happyend. V knize se nachází samozřejmě i romantika. Právě ta je hlavním tématem knihy, a tak když se Penny, ke vší smůle čitatele, seznámí s Noahem, který je idealizovaný jako prase dokonalý, sympatický tak jako hrouda hlíny (ostatně jako všechny další postavy), netrvá dlouho (:D) a naše hrdličky se do sebe samozřejmě zamilují.

Aby se neřeklo, najdou se zde s vervou i nějaká pozitiva. Rozhodně musím zmínit akčnost knihy. Což ale budu pro jistotu konkrétně definovat. Celá tahle kniha je akcí napjatá asi tak, jako já po ránu (není), ale díky dialogům a konverzacím mezi postavami to celé ubíhá zaplať pánbůh rychle. Na druhou stranu to ale celé působí, jako kdyby to napsala třináctiletá školačka. Ale povězme si od srdíčka, možné je všechno.

Konec knihy byl osvobozující, a s nadhledem můžu říct, že se mi nelíbil, ale byl jsem vážně rád, že kniha skončila. Závěr byl celkově hloupý a ač o sobě hlavní hrdinka tvrdila, jak moc dospěla, tak mi přijde stále vypatlaná.

Girl Online bych definoval jako jednu z nejhorších knih za tento rok vhodnou četbu pro desetileté až dvanáctileté dívky. Ty by v tomto příběhu jistě našly zábavné potěšení (a to myslím naprosto vážně). Avšak já v knize nevidím nic, co by sečtělejšího čtenáře podobných knih zaujalo. Ba naopak, kniha snadno odradí a do žánru nepřináší absolutně nic nového.



21 komentářů:

  1. Cukrová vata mala s inou cukrovou vatou sex, cukrovú vatu, ktorá sa im narodila zjedla a následne vygrcala, čím vznikla Girl Online. Ľahkomyseľné, naivné a prostoduché, presne ako hovoríš :D
    Jedným slovom: Overrated :D
    Asi recenzia, ktorá mala k mojim pocitom najbližšie :3 great job, Radku :) :D

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuhle recenzi jsem se opravdu těšila. Konečně jsem našla někoho, kdo touhle knížkou pohrdá stejně, jako já. Už od prvních vět jsem věděla, že to bude totální slátanina a že si to lidi kupují jenom kvůli tomu, že to napsala Zoella. Já bych si to koupila leda tak kvůli té obálce, that's it ._.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. Jakmile začalo to její "Ahoj světe", musel jsem si sednout jinak by se mi návalem nevolnosti mohlo udělat blbě. A obálka se mně osobně ani moc nelíbí. Je pěkná, ale dala by se udělat mnohem líp...

      Vymazat
  3. Ja som sa nenormálne tešila na tvoju recenziu :D A nesklamala :D Keď som už počula o tejto knihe vedela som, že si ju nekúpim, ale čím viac negatívnych recenzií sa na ňu objavuje tým viac si ju chcem prečítať :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, to mě těší! :D A přečti si jí, ber to jako komediální parodii a budeš nadšená :D

      Vymazat
  4. Žádnou Zoellu neznám a kniha mě už anotací příjde jako slaboduchá blbost. Takže jsem ráda, že jsem se nenechala strhnout davem:D.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky všem za to, že jsem to nemusel číst (díky obálce bych to stejně do ruky nevzal).

    Jinak báječná recenze.
    Tuhle knížku zřejmě psala vážně nějaká vlhká třináctka.

    OdpovědětVymazat
  6. Panebože! Tak tahle recenze se neskutečně povedla. Neustále jsem uvažovala jestli knihu přečíst a nebo ne. Když jsem si jí nakonec přečetla byla jsem zklamaná. Čekala jsem něco víc. Hlavní hrdinové? To byl fakt otřes.
    Skvělá práce!:D

    OdpovědětVymazat
  7. Ten překlad je strašnej! :D Já jsem knížku četla v angličtině a zní to rozhodně líp O_o Každopádně je to slaďárna, a nic moc extra taky ne. Do dalšího dílu taky nepůjdu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že v Angličtině by to bylo možná lehce lepší, ale moc bych v to nedůvěřoval. :D

      Vymazat
  8. Zoellu sice znám z dob, kdy jsem sjížděla blogy o kosmetice, ale nikdy mi nebyla sympatická ani ona sama, natož abych ještě měla dobrovolně číst její vyvrhely. Už od začátku kdy se kniha objevila u nás na trhu mě ani ve snu nenapadlo si ji koupit. Zoelle očividně nestačí, že na trh tlačí svou vlastní řadu kosmetiky a chce si do životopisu ještě připsat kolonku "spisovatelka" Díky za recenzi a utvrzení, že takovou hovadinu ve své knihovničce nepotřebuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně mně Zoella sympatická i docela byla, její videa ale nesleduji nijak pravidelně, viděl jsem jich pár a obvykle to bylo ale s jiným hostem, nebo youtuberem. Videa o líčení apod. nesleduji vůbec, logicky. To, že se ona sama nechala namočit do něčeho takového mě ale fascinuje a dost v mých očích po tomhle klesla.

      Já díky za přečtení a komentář. :) Jsem rád, že recenze posloužila. :)

      Vymazat
  9. http://www.quickmeme.com/img/ac/ac5d970fc7356ded8ffd45056ebb2c343a86389df54e3c35888c503f6d58349d.jpg

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bych se na to musel koukat se sakra velkou nadsázkou. :D Stmívání je ale takový moje... Temný potěšení? Upřímně, tou knížkou jsem začal a přivedla mě v osmi, nebo devíti letech ke čtení fantasy a vždycky to bude jedna z mých nejoblíbenějších knížek. A stojím si za tím, že Meyerová píše prostě dobře. Jasně, nesedne to všem, ale mně se to líbilo fakt maximálně. :) Prostě mohe guilty pleasure :D

      Vymazat
  10. Mě tahle knížka nikdy moc nezaujala, tenhle žánr ani za mák nevyhledávám. Abych se přiznala, tuhle recenzi jsem chtěla taky přeskočit, ale když jsem se do ní začetla, nestačila jsem se divit. Knihu teda rozhodně číst nebudu, ale náramně jsem se bavila při čtení tvých názorů, skutečně originální pojmutí. Takže ke knize nejspíš nikoliv, ale recenzi dávám rozhodně palec nahoru! :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat