13. května 2016

Blogtour

Která kniha (nebo knihy) vás ve vašem životě nejvíce ovlivnila? Jak a proč?

Touto mojí zdánlivě jednoduchou otázkou, zato ale (zjevně) těžkou, jsem otravoval po dobu třech měsíců autory současných bestsellerů a nyní nastal čas si ukázat odpovědi. Letošní ročník Blogtour (aneb zpověď autorů) si na starost vzala EllenIvcca a Melinda a já jím tímto mnohokrát děkuji. Za ochotu, pomoc a čas, který do tohoto skvělého projektu vložily. ☺
Celkem jsem napsal necelé třicítce autorů a odpověděla mi jich polovina, z toho odpověď poskytlo 9 skvělých spisovatelů. A zaplať pánbůh jich nebylo víc, protože ty překlady mě málem zabily :------)))). Tady jsou odpovědi:


Zdroj
Cat Winters, Ve stínu černých ptáků
Odpověď: Doteď mě nejspíše nejvíce ovlivnila kniha Alias Grace od Margaret Atwood. Tento román - vražedná záhada zasazená do roku 1843 v Kanadě - mě naučila jak psát historickou fikci pro současné čtenáře. Vyrostla jsem na klasické gotické literatuře a zamilovala jsem si nápad psát temné příběhy z minulosti, klasika je ale občas sušší a pomalá na čtení pro současný knižní trh. Alias Grace je příkladem kombinace naléhavosti současné fikce s nádechem viktoriánské literatury, což zcela změnilo způsob, jakým jsem psala.


Zdroj
Romina Russell, Zodiac 
(Tahle dáma je absolutní zlatíčko, neskutečně pozitivní a skvělá osobnost.) 
Odpověď: Harry Potter na celé čáře! ♥ Věděla jsem, že chci psát od mých devíti let, ale abych pravdu řekla, nebyla jsem si přesně jistá, co tím chci světu říct. A tak jsem zkoušela psát poezii, povídky, novinové články, lifestylové sloupky... dokud jsem si nepřečetla sérii od Rowlingové. V tu chvíli jsem přesně pocítila, že je to tu. Skrze tyto knihy jsem odhalila sebe samou a můj spisovatelský hlas, a navždy budu vděčná jejich jedinečnému stvořiteli.♥








Photo of Andy Weir
Zdroj
Andy Weir, Marťan
Odpověď: Za mě to je Já, Robot od Isaaca Simova. Ukázalo mi to pár jednoduchých, fiktivních přírodovědných segmentů, které ale mohou stvořit bohatý a strhující svět.














Zdroj
Elizabeth Weinová, Krycí jméno Verity
(další zlatíčko, strašně milá dáma, její odpověď mě zaujala jako jedna z nejvíc)
Odpověď: Je neskutečně těžké říct, která kniha mě ovlivnila ze všech nejvíce, ale asi bych označila A Little Princess od Francese Hodgsona Burnetta. Je to o nesmírně bohaté dívce, Sara Crewe, žijící ve Viktoriánské Britské internátní škole, která je zde ponechána bez majetku, jako sirotek na milost kruté ředitelce školy. Poprvé jsem knihu četla, když mi bylo sedm a myslím, že od té doby jsem to přečetla přibližně čtyřicetkrát. Co na tom nejvíce miluji je Sářin charakter. Je chytrá, svědomitá, pozorná, spravedlivá, silná a odhodlaná, ale zároveň to je osobnost, který se umí naštvat a má velký temperament. Není perfektní. V průběhu knihy je s ní zacházeno jako s otrokem, napůl hladoví, je oděna v kusech hadrů a sídlí v zimě v příšerných podmínkách, ale přesto nikdy nezapomíná na to, kdo je, co z ní dělá člověka a především rozeznává rozdíl mezi správnou a špatnou stranou. 

Charakter Sary Crewe je "základem" pro všechny moje vlastní smyšlené postavy. Někdy více, někdy méně. Ve Krycí jméno Verity Julie několikrát dokonce knihu zmíní. 

Faktem je, že jsem po ní dokonce pojmenovala i svojí dceru!



Zdroj
Wendy Higgins, Svůdné zlo - trilogie
Odpověď: Definitvně série Harryho Pottera od J. K. Rowlingové. Tyhle knížky jsou plné představivosti, absolutně mě pohltily a naplnily neskutečně kouzelným pocitem při jejich čtení. Takovýto druh emocí chci zachytit i v mých příbězích a přimět tak čtenáře prožívat všechny emoce s mými charaktery tak, jako jsem to cítila já s Harrym a jeho kamarády.















Zdroj
Alessandra Torre, Dívka z 6E, Černé lži
Odpověď: Vždycky jsem byla vášnivou čtenářkou, ale nikdy jsem se nesoustředila vyloženě na psaní. Pak jsem si vzala O psaní od Stephena Kinda. Jednalo se o non-fiction, což obvykle nečtu, ale byl to dárek od mojí matky k mým 28 narozeninám. Ta kniha mi změnila život. Proces psaní to vylíčilo v cosi, čemu jsem porozuměla a díky tomu se můj koncept psaní vůbec mohl uskutenčit. Takže jsem začala psát. A šest týdnů nato jsem dokončila moji první knihu. O psaní mi doslova změnilo život.


Zdroj
Lauren Oliverová (jop), Delirium, Chvíle před koncem, Panika, Zmizelé dívky
(Vážení, málem jsem chcípl, když jsem zjistil, že mi odepsala tato spisovatelka. Jedna z  mých nejoblíbenějších. Je to naprostá borka.) 
Odpověď: To je nemožné vyjádřit! Četla jsem denně, nenasytně a téměř neustále. Rodiče jsou oba profesoři literatury, takže jsem vyrostla v domě plném knih. Jsem neustále inspirována a měněna knihami, které čtu.











Zdroj
Kerstin Gier, Rudá jako rubín, První stříbrná kniha snů
Odpověď: Nemůžu na otázku odpovědět tak jednoduše. Všechno mě totiž ovlivňuje: filmy, knížky, vlastně každodenní život. Začala jsem ale psát, když mi bylo sedm, protože jsem milovala příběhy Astrid Lindgrenové. Nechtěla jsem, aby končily a tak jsem jim vymýšlela svá vlastní pokračování. 
Nemyslím si, že je tu vyloženě knihy, která by mě nějak moc ovlivnila.








Zdroj
Darren Shan, Demonata
Odpověď: Salem's Lot od Stephena Kinga na mně měla obrovský vliv, protože se jednalo o první Young Adult hororovou knihu, kterou jsem si přečetl a také první, která se odehrávala v současném světe.
















A jaká kniha nejvíce ovlivnila vás? :) 

1. Maťa  11. Kristín  
2. Susinnon  12. Schmetti  
3. Radek  13. Eru  
4. GiraffeAndy  14. Melinda  
5. OhněmPolíbená  15. Tereeeza M.  
6. Ellen  16. Slavka Knihomolka  
7. Ivcca  17. NikaRoovy  
8. Amberk  18. Marry  
9. Sue  19. Vlasta  
10. Cherry Bee  


5 komentářů:

  1. Jo, odpovědi od oblíbených autorů vždycky potěší :D Tož, budu to mít podobně jak Wendy Higgins s Harrym Potterem, ale tuším, že před ním bylo ještě 102 dalmatinů, na kterých jsem se vlastně naučila číst :D

    OdpovědětVymazat
  2. Kde si pisal Lauren Oliverovej? :O aj ja chcem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přes email, který má uvedený na svých stránkách. :))

      Vymazat
  3. Kde si pisal Lauren Oliverovej? :O aj ja chcem!

    OdpovědětVymazat