20. června 2016

7 ideálních knížek na léto

Prázdniny se pro většinu z nás blíží, a tudíž si musíme položit otázku, na níž není radno odpovědět: Co číst? A protože je o mně všeobecně známé, že jsem strašně milý, vřelý a k lidem přítulný, rozhodl jsem se pro vás sepsat a nafotit pár knih, které by podle mě na vašem summer to-read listu rozhodně neměli chybět. (A taky mám mimochodem rád ironii.)

Můj vysvlečenej deník - Johana Rubínová
Tohle je typicky česká knížka. Vznikla v našich končinách a je to na ní fakt znát, což se mi na ní neskutečně líbí. Kam se hrabe americký barbercue a burgry, když se v Čechách jí řízky? Česká kultura je zkrátka zakomponovaná do této knihy naprosto senzačně. Je to jednoduchý, vtipný a hlavně čtivý. A taky to má moc fajn postavy. Podle mě naprosto ideální knížka na léto, co rozhodně neurazí. (Knihu je skoro nemožné sehnat v eshopech nebo v knihkupectvích, ale stále je skladem na stránkách nakladatele. A to sice za stovku.)


Girl Online, Zoe Sugg
Máte rádi Dysneyovky? Tak tohle je jedna z nich, jen v knižní podobě. Girl online je kniha o které se u mě na blogu dost hovořilo (cvak) a asi ještě dlouho bude. Je to sice hloupý, ale v tom horku vám to bude víceméně jedno. Při téhle knížce zaručeně vypnete (pokud jí po 50 stránkách nezavřete :D). Ať už protože je hloupá nebo dětinská, na léto se zkrátka hodí. Ale doporučuji originál, překlad je jen pro masochisty. 


Hranice nevinnosti, Abbi Glines
Podobným případem jako GO je i Hranice nevinnosti od Abbi Glines. Tahle knížka je přehnaná, hloupá, klišoidní, ale co jiného v těch pařácích číst? Já osobně plánuju v létě po pokračování Glinesové šáhnout a vlastně už se fakt těším. :D


Ostrov lhářů, E.Lockhart
Kdo mě sleduje už delší dobu, ví, že tuhle knížku zbožňuju. V mých očích se jedná o něco neskutečně melancholického, šokujícího, zásadního a vlastně i magického. Miluju ten příběh, absolutně miluju ty charaktery a odehrává se to u moře, o prázdninách. Takže kdo po We Were Liars ještě nesáhl, ať to kouká napravit! Má možnost. 


Tím všechno začíná, Robyn Schneider
Zatím jsem o této knize, kromě shrnutí, moc nemluvil a je to škoda. Je to totiž naprosto dokonalá jednohubka, která mě na konci - nečekaně a tudíž nepřipraveného - neskutečně moc položila. A já brečel. Je to totiž strašně krásný, ze života, a ty postavy sice mají chyby, ale nejde si je nezamilovat. Kniha je to také velmi flexibilní, hlavním tématem je určitý vývoj hlavní postavy, která si prožila něco špatného (klišé, co?), ale autorka to zároveň dokázala fantasticky vykompenzovat ostatními faktory - například dějová linka o "debatování" mě strašně bavila (pochopíte, když přečtete). Najdete tu ale i problémy v rodinně, první lásku, depresi, ale přitom ta kniha vůbec nepůsobí afektovaně. Jak jsem již zmínil, je to knížka ze života a to je na ní výjimečný. 


Eleanor & Park, Rainbow Rowell
Asi každý o téhle knize alespoň jednou slyšel - a když ne o E&P, tak alespoň o Fangirl, další knize autorky. Eleanor & Park je sice další romance, ale já jí naprosto miluju. Neumím moc argumentovat, proč se mi právě tahle knížka líbí, protože je v zásadě dost klišoidní, ale ty postavy mi prostě přirostly k srdci. Miluju koncept příběhu, přelom osmdesátek na devadesátky, skvělý charaktery a když se tohle všechno smíchá v něco, co píše Rowellová, vznikne z toho zaručeně něco kouzelnýho. 


Not That Kind of Girl / Holka, a ne ledajaká - Lena Dunham
Tohle je knížka, kterou už jsem četl. Četl jsem jí asi rok zpátky a kdybych napsal, že jsem se do ní zamiloval, tak bych lhal, protože tahle knížka je moje zatracená bible. Lena Dunhamová je absolutní borec, její autobiografie mě neuvěřitelným způsobem ovlivnila a dodala fakt řádnou dávku odvahy. Její příběh je neskutečně inspirativní a vtipný a já si to plánuju - tentokrát v originále - toto léto znovu připomenout. Můžete jí znát mimochodem i ze seriálu GIRLS, který vysílá HBO. Tahle knížka není pro všechny, ale třeba pro mě to je něco jako životní filozofie a možná se zrovna vám, i přes relativně (dle mého nepodstatného názoru trapný) negativní hodnocení bude líbit. 


Doufám, že jsem vás v tomto článku přinejmenším inspiroval. Četli jste některou z knih nebo snad plánujete? :)

12 komentářů:

  1. Eleanor a Park byli super. Chci si precist Fangirl

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fangirl si chci přečíst taky dost dlouho... Snad se k tomu brzy dostanem. :)

      Vymazat
  2. Já jsem si z knihovny přinesla asi 15 knížek, takže myslím, že si vystačím nejen přes léto :-D Z tvého seznamu jsem zatím nic nečetla a zatím to ani nemám v plánu, ale kdo ví, do budoucna třeba...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hodně štěstí, ať to stihneš. :)

      Vymazat
  3. Čítala som len Eleanor & Park a tú knihu totálne zbožňujem (a to mám rada len určité romantické klišé veci :D)! :3 Ale za to si ma znova nalákal na Girl Online, ktorú som si dávno chcela prečítať, ale po jednej recenzii som si to rozmyslela :D Tak to ešte uvidím :) A potom ma zaujala ešte Not That Kind of Girl, ktorú si pravdepodobne pridám na to-read list :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lena Dunham je královna! A u vás jí vydal Ikar pod názvem "Nie som taká". Zkus jí. :) A GO... čekej od toho takovou blbinu pro dvanáctiletý holky a bude to v pohodě. :D :) A E&P je prostě kouzelná věc!

      Vymazat
  4. Ostrov lhářů byl boží :3 A můžu potvrdit, Girl Online jsem četla v rakouských termálech a i když to je naivní, v létě u vody to jde :D
    Nalákal jsi mě hned na první knihu, vypadá božsky, dík :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Deník je božskej! Neni zač! :D:D:D

      Vymazat
  5. Super tipy, Vysvlečenej deník je dobrá oddychovka, Eleanor a Park taky :-) ty se mi líbili

    OdpovědětVymazat
  6. Už zase tady na mě vyskakuje ten Ostrov lhářů, jako taková vyčítavá připomínka toho, že jsem si ho pořád nepořídila :) Skvělý výběr letních titulů :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Ostrov fakt za sebe doporučuju. :)

      Vymazat