18. července 2016

Jak je důležité roztáhnout křídla | Potrhaná křídla - Ruta Sepetys / Recenze

Originální název: Out of the Easy
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 296
Vazba: Hardback s přebalem
Překlad: Petr Eliáš
Rok a měsíc vydání: 2014/06
Díl: -

Anotace:
New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnout dolů?




Víte, je super když vás inspiruje Collinsová, když vás ovlivní Rothová nebo vás donutí zamyslet se Green, to všechno je fantastické. Ale pak jsou tady autoři, kteří jsou přehlížení všerůznými Selekcemi, Malými zázraky či Děvčaty Online a v tu chvíli, když já dočtu dílo takového autora a to dílo je skvělé, moc mě to mrzí. Ruta Sepetysová je v mých očích jednou z těchto autorek, zaměřuje se na Young Adult literaturu, s tou změnou, že píše historickou fikci a v České Republice byly publikovány dvě její knihy, třetí chystaná v září. Jako jedna z mála autorek přináší do žánru něco neokoukaného a snaží se teenagerům po světě nejen přiblížit minulost, ale především ukázat novou perspektivu příběhu, který by vás ve výsledku mohl zasáhnout víc, než všelijaké aktuální perly. 


Nemám sebemenší tušení, proč tato kniha není u nás v Česku čtena. Fakt je, že Sepetysová sice píše knihy určené teengaerům, ale právě Potrhaná křídla shledávám z několika prostých důvodů nezvykle komplexním a signifikantním příběhem pro jakoukoliv věkovou kategorii. Byl jsem překvapen tím, s jakou dravostí předkládala Ruta tento příběh. Není to paradoxně kniha, která by vás šokovala svým dějem (což kompenzuje podlost postav), příběh míří efektivně k závěru, ale jsou zde určité situace, které jsou dramatičtější, než kdejaké plot-twisty. To vysvětlím: Josie, hlavní hrdinka, je dívka, se kterou jsem okamžitě sympatizoval, není hloupá, není to žádná lítostivá plačka, a to i přes její matku a osud celkově. A když se poté věci začaly vyvíjet takovou neideální formou a do toho se problémy na sebe začaly přímo kupit, nebylo potřeba nějakých dějových obratů, aby autorka vyvolala dost zřetelné napětí. Díky tomu kniha může kniha působit jednoduše, ale já mohu s klidem na jazyku říct, že ten příběh je neskutečně dobrý, realistický a civilní a bolestivý a šílený zároveň a já se u Křídel rozhodně nenudil.


To nejlepší na knize jsou definitivně postavy. Hlavní hrdinkou je již zmiňovoná Jo, to je dívka, která na mě tak trochu z anotace působila jako jedna z těch druhů hlavních postav, se skoro až tradičními nedostatky - chyběla by jí jakákoliv šťáva, energie a cokoliv, díky čemu bych si ji mohl oblíbit. Od prvních stran je však jasné, že tomu tak není, protože Josie je ambiciozní a ochotná překročit hranice, aby si mohla splnit sny, a to i přes nepřízeň osudu. V celém příběhu tedy figuruje skvěle, a to nejen jako hlavní hrdinka. Dalšími skvělými charaktery, a v rámci Young Adult možná s lehce nezvykle zvoleným zaměstnáním, jsou prostitutky. Valná část knihy se odehrává mezi prostitutkami v čele s bordelmamá Willie (absolutně dokonalá postava), a já jsem si je všechny zamiloval. Sem tam se zde mezi nimi objevila i nějaká mrška, o matce Jo ani nemluvě, ale zbožňuji to, že Ruta nevylíčila tyhle nápadnice, jako nějakou lůzu. Byly to úžasné, vtipné a milé holky, které se navzájem držely, a vidět tak odsuzovanou menšinu držící pospolu bylo prostě skvělé. (A pozor, ten dům byl náhodou seriozní podnik!)

Kniha Potrhaná křídla v sobě skrývá příběh, který mě nadmíru okouzlil, ale i zasáhl. Našel jsem zde myšlenky, které třebaže jsem znal, zamiloval jsem si je, protože byly podané jinak a z jiné perspektivy, ale i idey, které jsem nikde jinde nenašel a obohatily můj repertoár. Je to kniha o tom, že nezáleží na tom kdo jsou vaši rodiče, ale záleží jen čistě na vás, co jste za člověka, o snaze roztáhnout křídla a zkrátka a jednoduše o životě. Já jsem si tuhle knížku zamiloval a vy byste jí měli dát šanci, protože je to neobyčejně inspirativní dílo.


6 komentářů:

  1. Potrhaná křídla je nádherné dílo :3 Willie byla super, mě osobně okouzlil i Patrick a Sweety. Ten příběh je prostě tak neskutečně reálný, až kolikrát mrazí. (Hm, dal jsi dokonce vyšší hodnocení než já.) Doufám, že V šedých tónech bude taky tak dobré :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Tóny se těším, uvidím, jestli mě překvapí, když se mi Křídla tak líbila. :)

      Vymazat
  2. Sepetysová má obrovskej potenciál. Tuhle knihu jsem nečetla, ale mám jí na wishlistu :)

    OdpovědětVymazat
  3. O této knize jsem toho zatím moc neslyšela, zaregistrovala jsem, že vyšla, ale příliš jsem se o ni nezajímala. Teď si ji každopádně přidávám na wishlist, protože to, jak ji popisuješ, zní fakt zajímavě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si jí přečti, je to skvělá kniha. :)

      Vymazat