3. srpna 2016

Co všechno byste udělali, kdyby vám řekli, že za dva měsíce nastane konec světa? | Všichni jsme hleděli vzhůru - Tommy Wallach / Recenze

Originální název: We All Looked Up
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 328
Vazba: Hardback
Překlad: Jana Montorio Doležalová
Rok a měsíc vydání: 2016/02
Díl: -

Anotace:
Než se objevil ten asteroid, nechali jsme se škatulkovat: sportovec, vyvrhel, flákač, snaživec. Pak jsme se podívali vzhůru a všechno se změnilo. Říkají, že tu bude za dva měsíce. Takže máme dva měsíce na to, abychom vylezli ze svých škatulek. Dva měsíce na to stát se někým lepším než doteď, něčím, co vydrží i po samotném konci. Dva měsíce na skutečný život. Příběh o tom, co s vámi udělá blížící se katastrofa. Příběh, který vůbec není o té katastrofě. Příběh o lidech.



Anotace vám slibuje příběh o katastrofě, příběh, který vůbec není o té katastrofě, ale je o lidech a tomu se vám také dostane - a právě teď můžete přestat číst, protože jestli jste milovníci šokujících plot-twistů a dramatické akce, tahle kniha není pro vás. Jestli si ale stejně jako já potrpíte na bezchybné charaktery, na které je nahlíženo více, než na samotný děj a kde se autor soustředí na jejich osud, čtěte dál, ve Wallachovo knize si totiž budete libovat.

Řeknu vám, začátek byl absolutně strašný. Když jsem se po knize sápal, byl jsem nadšený ze slibné premisy, čemuž šmrnc dodával poeticky laděný název a anotace, jenže když jsem začal číst... puf, moje představy o tom, že by to mohlo být dobré se rozplynuly. V prvotních desítkách stran mi totiž vůbec neseděl styl psaní a postavy - neustálé popisy a opisy zbytečností a charaktery, které působily dost tuctově a nezajímavě mě fakt štvaly, ale pokračoval jsem s tím, že si v nejhorším rozečtu něco jiného - netřeba. Opisy se sice nacházejí v celé knize (jediné mínus na stylu psaní), ale výrazně pouze na začátku, přičemž hlavní postavy má kniha čtyři, takže dřív či později, by mi nějaká sympatická začala být, což také začala. Právě čtyři charaktery mi přišly jako super nápad - jejich cesty se v pozdější fázi děje začaly splétat, no byly to rozmanití a barvití hrdinové. Každý měl jinou slovní zásobu, odlišný názor a rozdílná pojmenovávání věcí a to mi bylo moc sympatické. Postavy považuji za to nejlepší na této knize. Neoblíbil jsem si všechny hlavní hrdiny, to ani náhodou, ale to na tom bylo to nejlepší, někoho jsem prostě zbožňoval a někoho bych nejradši přetáhl kovovou tyčí, tudíž ve mně autor vyvolal emoce a to je na tom skvělé. Charaktery to byly vážně přímo až tuctové, ale v dobrém slova smyslu - jako kdybych je prostě znal. Nebyly to idealizované postavy, co se hodily autoru zmínit, naopak na mě působily jako normální lidé, no především byly komplexní a zapamatovatelné,

Nejlepší knihy nevyprávějí o tom, o čem jste nikdy dřív nepřemýšlel. Vyprávějí o tom, o čem přemýšlíte neustále, akorát vás nikdy nenapadlo, že o tom přemýšlí i někdo jiný. Když je čtete, připadáte si na světě o něco míň sám. 

Co se vývoje děje po objevení asteroidu týče, ten tady byl minimálně. A to bylo super. Čímž se dostávám k otázce - je doopravdy nutnost komponovat do každé knihy akci? NE, není. Představte si, co by asi vyvolalo ve světě oznámení o konci světa - z naší pozice je až absurdní si to nedomyslet. Děj byl načrtnut logicky, poté co se oznámilo, že za dva měsíce lidi natáhnou brko, vyvolalo to všelijaké emoce a nepokoje a to není nic, co by si člověk nedokázal v knize domyslet. Děj nebyl opovrhovaný, vše působilo dynamicky, ale přece autor nebude do knihy komponovat něco tak triviálního a zbytečného, a to jen aby vyvolal akci, když může povykládat příběh o životě, se skvělými postavami v čele. Proč by měla být knížka o asteroidu, co lidi zabije dramatická a ne civilní? Já si myslím, že autor zvolil velmi slušný a decentní způsob jak příběh podat, postavy jsem si zamiloval a ne vše zkrátka musí být prosáklé akcí. Záměr autora je totiž předat nějakou myšlenku a toho může dosáhnout oběma způsoby. Vlastně několika. A tenhle se mu vyvedl na jedničku.

Podle mě jsou černobílý fotky upřímnější. Barva nemá... charakter. Zrcadlí svět, podle toho, jak ho vidím já, věrněji, než barevné. 

Co jsem si na knize naprosto zamiloval byly myšlenky (o to více zamrzel slabší překlad). Občas to vytržené z kontextu působí trošičku pateticky, ale co? Vždyť je konec světa, tak proč ne? Navíc, nám autor předává určitou zprávu, které by ale nedocílil, kdyby nebylo příběhu postav, což je to nejdůležitější, a co víc, samotná idea je tak silná, že vás prostě donutí zamyslet se okamžitě. Co všechno byste udělali, kdyby vám řekli, že za dva měsíce nastane konec světa?

Nejsem nikdo. Jen docela nepatrná postavička ve velké knize tvého života. Navíc máš pravdu. Lidi umírají. Úplně všichni. Do jednoho. Co to teda znamená? Bláznem někoho nazvu proto, že ne všichni jsou blázni. Brilantním někoho nazvu proto, že ne všichni jsou brilantní. Umíráme ale všichni. Umírají veverky. Umírají stromy. Umírají kožní buňky a naše vnitřní orgány a umírá i člověk, kterým jsme byli včera. Co teda znamená umřít? Nic moc. 

Když to shrnu, tenhle příběh je to o nalézání vnitřní síly, překonávání se, o lásce, o rodině, bolesti, strachu, vylézání ze škatulek, zbavování se nálepek a především o tom, že by člověk měl žít naplno každý den - a to je víc než dost. Nemůžu se dočkat, až si přečtu další knihy autora, aktuálně je ke mně na cestě další titul z jeho tvorby. Podle mě to je velmi nadějný spisovatel a vy byste mu měli dát šanci, alespoň v podobě Všichni jsme hleděli vzhůru. Nebudete litovat.


2 komentáře:

  1. Opisy nesnáším -_- Pěkně jsi mě vylekal, na tuhle knížku se hrozně těším a zezačátku jsi na mě působil, že se ti to vůbec nelíbilo, ale teď jsem si oddechla :D Moc nemusím, když je víc hlavních postav, mám tendenci se v tom ztrácet, ale je super, že to autor takhle oddělil. A slabší překlad? No, já mám paní Doležalovou ráda, tak jsem zvědavá :D Ale ty myšlenky jsou boží ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, je skvělá. :) To střídání taky nesnáším, ale tady ti to ten tok čtení nenarušuje, je to jedna z mála knížek, kdy je to nepostřehnutelné. :) Překlad mě občas pěkně štval, ale aspoň mám důvod k re-readngu. A myšlenky jsou super! :3

      Vymazat