18. srpna 2016

Oheň a poušť zárukou kvality...či ne? | Jiskra v popelu - Sabaa Tahirová / Recenze

Originální název: An Ember in the Ashes
Nakladatelství: Host
Počet stran: 452
Vazba: Hardback s přebalem
Překlad: Petra Johana Poncarová
Rok a měsíc vydání: 2016/02
Díl: 1/4

Anotace:
Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod tvrdou nadvládou Válečnického impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii a bude pro ně špehovat, zachrání jejího bratra před popravou.
Elias, nejlepší voják na akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se Zkoušek, nemilosrdné soutěže, z níž má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši.
Když se Laiiny a Eliasovy cesty na akademii zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propojené víc, než by si vůbec dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.

Nesnáším mainstreamové záležitosti a knížky, které se líbí všem. Proč? Protože vím, že se mi nebudou líbit. Málokdy se stane, že by se mi dané dílko líbilo, moje intuice má zkrátka obvykle pravdu, a tak, pokud nejsem v módu svině, se těmto kvalitkám vyhýbám (v případě, že ve svini jsem, tak si knížku koupím a zrecenzuju jí). Jiskra v popelu je naprosto ukázkový případ takové knihy; všichni jí opěvují, recenzují a je jen otázka času, než se natočí film a utvoří se kolem knihy fandom. Hlava mě zprvu od knihy odrazovala, no nakonec jsem jí šanci dal - hlavně díky Knižnímu battlu.


Začnu s tím negativním. Jiskra v popelu by mohla být perfektní solidní fantasy, kterou bych se pravděpodobně snažil prosadit i u staršího obecenstva, no kazí si to naprosto zbytečnými a otřepanými faktory. Co mě na knize vadilo nejvíce bylo téma lásky. V duchu si představuji, jak dobrá knížka by to byla, kdyby autorka lásku nechala láskou a pracovala s tímto citem až postupem času, v dalších třech dílech této série. Rozpracovala si zde totiž hned několik milostných linií, které jsou sice navzájem propletené, nejsou v míře, kdy byste měli chuť knihu odložit, ale prostě člověka nudí. Chci říct, kamkoliv šáhnete, tam najdete v dnešní době právě téma zamilovaných a v tomto případě je to prostě ohromná škoda. Rozpracovat si v prvním díle z tetralogie milostný čtyřúhelník pro mě bylo zkrátka tak trochu peklo.




Co však zamrzí více jsou postavy. Vzhledem k žánru fantasy, dialogy, chování a podobné aspekty byly v pořádku, ale největší problém tkví v tom, že kniha má strašně černobílé charaktery, v určitých částech příběhu až přílišně idealizované. Máme tu totiž prostředníky, kteří slouží jen jako figurky pro epičtější děj. Stále bych o hlavních postavách nedokázal nic moc říct, krom toho, že jedna z nich je nedobrovolnou otrokyní na cestě zachránit bratra a ta druhá nejúšpěšnějším bojovníkem v ročníku, který má v plánu utéct před všemohoucím Impmériem. Jsou to celkově postavy, které vám nic nedají a slouží jen jako tlumočníci pro akcí nabitější příběh. Úspěchem však je, že právě děj má knížka natolik zajímavý, že jsem hlavním postavám docela fandil, napětí a agresi totiž autorka vyvolat umí. Vadil mi však styl vyprávění, autorka si zvolila ich-formu, ale postavy se od sebe nedaly rozlišit. Jasně, že jste poznali, čí kapitolu zrovna čtete, ale styl vyprávění byl naprosto identický, obě postavy měly stejnou slovní zásobu a podobně. Může to být překladem, což si nemyslím, nebo zkrátka stylem psaní. Za mě to je ale minus.


Otázkou zůstává, co mě přimělo číst dál, protože takhle by to nestačilo ani na průměrně dobré dílo. Odpověď je vlastně dost snadná - svět. Svět, který Tahirová vytvořila je neskutečný, úžasně provedený, s historií a konflikty, které dávají smysl, s detaily, které vás jednoduše pohltí. Já čtu pomalu, se slovy si pohrávám, nedokážu přečíst knížku za den a čekal jsem, že budu Jiskru číst přinejmenším pět dní, no dopadlo to tak, že jsem doslova dva dny nepustil knížku z ruky, dva dny jsem nepřetržitě četl dál a dál, s touhou zjistit, jak funguje toto universum. Sabaa prozradila, že knihu psala neuvěřitelných sedm let a je to vidět. Bylo by super, kdyby se věnovala o něco více i svým postavám, ale mně to je ve výsledku vlastně docela fuk. Já jsem spokojen a už očekávám druhý díl. Vytvořit tak promyšlený fiktivní svět s vlastní vírou, náboženstvím a obyčeji si zasluhuje můj obdiv a Sabaa ho stoprocentně má.

Ve výsledku knihu doporučuji, jedná se o rychlé čtení, které možná pár elementy zklame, no furt kniha zůstává v nadprůměru, díky autorčině invenci a vybudování skvělého světa. Věřím, že charaktery se více projeví v dalších dílech, milostný čtyřúhelník je takovou pojistkou, protože se nevyřeší sám. Navíc má kniha fantastická témata, rozebírá se zde utlačování, rasismus, xenofobie, mučení, ale také city jako láska, přátelství, touha po svobodě, odvaha a boj za spravedlnost. Je jen otázka času, kdy se natočí film, jak už jsem zmínil, takže si Jiskru přečtěte dříve, než z toho bude úplná masová záležitost.

12 komentářů:

  1. Skvělá recenze. :) S těmi postavami musím souhlasit, s prostředím vlastně taky. Kniha se mi opravdu hodně líbila, prostě mi sedl autorčin styl psaní a svět, který vytvořila, mě úplně okouzlil. Je ale pravda, že s postavami si mohla více vyhrát. :) Jsem zvědavá, co přinesou další díly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Jsem rád, že to vidíš taky a nejsem zas jedinej. :D :)

      Vymazat
  2. Ono je potom ještě důležité, nezaměňovat YA za fantasy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až na to, že fantasy spadá i pod Young Adult.

      Fantasy = literární žánr, jako každý jiný (například Jiskra v popelu, Hra o trůny, Pán prstenů...)
      Young Adult = Označení pro cílovou skupinu, která má kolem 12-18 let (například Jiskra v popelu, Hunger Games, Divergence...), můžou do ní patřit společenské romány, sci-fi a právě i fantasy.

      Young Adult fantasy by byl pak asi výmysl. :D (Pro kontrolu jsem zašel i na goodreads a mám to správně.)

      Vymazat
    2. A já jsem měla spíše namysli fakt, že k "solidní fantasy" jak v recenzi píšeš má Jiskra v popelu ještě opravdu hodně daleko. A srovnávat ji s Pánem Prstenů a Hrou o trůny prostě nejde a na této úrovni ani nepůjde. Hobit byl také psán pro mladší čtenáře, ale do YA bych ho neřadila, tak jako Jiskru. Ale takhle bychom tu mohli polemizovat až kdo ví do kdy. Je prostě fantasy, pak jsou tu knihy co si na fantasy hrají a pak jsou tu tedy ne vždy kvalitní YA "fantasy" :D

      Vymazat
    3. Já jsem ale nesrovnával Tolkiena a Martina s Tahirovou, to jsem uvedl jako příklad vůči tomu žánru. A označení ,,solidní fantasy" bylo ve smyslu, že k solidně dobré knížce má Jiskra ještě daleko, možná sis to vyložila špatně, vznikl tam totiž dvojsmysl, čemuž rozumím.

      Vymazat
  3. Kniha nebyla špatná,taky nemám ráda ty knihy, které jsou zrovna hity a každý je propaguje a opěvuje. Taky se mi většinou taková kniha pak nelíbí např. Hvězdy nám nepřály, Ódinovo dítě, a další.. :) Ale tahle byla příjemná. Neměla jsem žádné očekávání a kniha překvapila. Četlo se to dobře, ale ten milostný čtyřúhelník mě naprosto štval. :D Proč do toho míchat už tolik lidí, co se navzájem milují? A ne, že by někdo z nich měl lásku jen platonickou a druhý neměl zájem, ale všichni přitahují všechny.. vážně zajímavé, myslím, že trošku nereálné. :D :D Nejvíc mě dostala věta u obou hlavních postav, která následovala v krátkém sledu, prý "proč je srovnávám?" a hned na to kapitola druhé postavy a tam totožná věta. Jinak docela kruté věci uměla autorka vymyslet a nebylo to předvidatelné, takže nakonec kniha dostala 4 hvězdy z 5 :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mně se Odinovo dítě neskutečně líbilo, na mě to působilo jako krásně hutná fantasy s úžasného prostředí. :) Milostný čtyřúhelník byl jinak vzato prostě strašný... :D Díky za komentář. :)

      Vymazat
  4. Jiskru v popelu mám doma a celkem se na ni těším, mainstreamové knihy mi až tolik nevadí. Nevím ale, jak přežiju ten zmiňovaný milostný čtyřúhelník, protože i "obyčejný" milostný trojúhelník mě dokáže odradit a navíc si nedokážu představit, jak něco takového může vůbec vypadat. No nic, nechám se překvapit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka je furt čitelná a i přes tento nedostatek se ale čte rychle, neboj se. :) Je to sice škoda, ale tak snad od toho autorka upustí...

      Vymazat
  5. Tešila som sa na túto knižnú sériu, ale ten hype, čo bol v zahraničí a ktorý je teraz už aj u nás ma desí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, na kvalitě to neubere. :D Snad. :D

      Vymazat