30. srpna 2016

Vydejte se s Gierovou časem zpět do minulosti | Tip na čtení: Trilogie Drahokamy

Trilogie Drahokamů z pera Kerstin Gier není v Česku žádnou novinkou. Já jsem nikdy jaksi neokypoval touhou přečíst si tuto trilogii, no nakonec jsem se rozhodl, že tomu tak učiním a zakoupil si první díl. A ten jsem taky hned prodal, protože dva dny nato jsem vyhrál kompletní podepsanou trilogii. Teď už mám přečteno a knihu jsem se vám rozhodl představit, případně vás nalákat, protože jestli jste jako já a této autorce se vyhýbáte, činíte tak velkou chybu.


Trilogie Drahokamů vypráví o šesnáctileté Gwendolyn (já jí říkam Rubína, bo si to jméno nepamatuju), jenž je nositelkou časocestovacího genu, který se u ní v rodině přenáší z generace na generaci. Akorát o tom teda neví. Všichni si totiž myslí, že to má její zrzavá sestřenice (přijde mi důležitý tu barvu zmínit, protože je o nás zrzavých lidech všeobecně známo, že jsme zlí, což její sestřenice je), a tak je právě ona připravována na ty dny, kdy bude cestovat časem. Poté, co se ale Rubína propadne do minulosti (a dost se přitom ztrapní, heč), je jasné, že je to ona, kdo vlastní gen. A tak se dozvídá pravdu o strážcích, chronografu, elapsování a dalších termínech, který by mě jindy vůbec nezajímaly. A taky se během cestování do minulosti zamiluje do Gideona (to už jsem si nepamatoval absolutně, takže Diamanta), což je týpek, co chodí se zrzavou sestřenicí. Nebo něco na ten způsob.

Co na této sérii miluji je její jednoduchost. Není to případ, kdy by se autorka snažila zbytečně vyvolávat všelijaký hluboký emoce, je to jednoduše lehká, vtipná, zábavná a čtivá Young Adult fantasy. Myslím, že když cílové skupině řeknu, že není šance, že by se jim série nelíbila, nestane se to. Je to totiž odpočinková záležitost, u které ale člověk strašně ocení originalitu a kouzelnost, kterou tam Gierová zakomponovala. Jak jsem řekl, je to velmi jednoduché na čtení, také poměrně krátké, ale zároveň tomu nechybí prvky originality a invence, což je báječný. Cestování časem je poměrně ošemetný téma, ale tady se toho, v rámci možností, autorka zhostila skvěle. Vše do sebe dříve, či později zapadlo a nezůstala jediná věc, která by nebyla vysvětlena. Je to jednoduché, zato ale velmi chytře poskládané dohromady. 

Samozřejmě i tato trilogie má nějaké své mouchy, ale tady mi to ani tolik nevadilo. Nebyla to série, která by vám měla dát něco do života, autorka nepřehrávala, bylo to prostě zábavné čtení. Že to bylo chviličkami klišé a že hlavní hrdinka byla drama queen, co se Diamanta a všeho kolem něj týče je možná škoda, ale docela to kompenzujou jiný faktory. Tak třeba: jo, Rubína se kolem Gideona chová jako káča, protože mladá láska, žejo, ale zato je to postava, která je jindy uplně normální. Je strašně v pohodě. Působí reálně, autenticky a to je samo o sobě moc fajn. Navíc ostatní postavy jsou taky super. Třeba Diamant. Je to sice vůl (protiřečení lvl. 9000), ale chemie mezi ním a Rubínou je neskutečná. A jsou spolu boží. A stejně tak ostatní postavy, sice jsou občas trošičku idealizované, ale to třeba mně osobně vůbec nevadilo. 

Celkově si myslím, že tyhle tři knihy přečtete zatraceně rychle, protože se čtou vážně skvěle a plynule, že je to zábavná a kouzelná série s prvky romantiky, která vás určitě okouzlí, a také si myslím, že je blbost podceňovat Gierovou. Ty barevný obálky jsou sice možná trošičku hloupučký, ale jsou ohromně krásný. Nenechte se odradit. Série vyšla nedávno i kompletně v boxu, takže do toho určitě jděte. Já Gierovou rozhodně nekončím, doma na mě čeká (už rok a půl, juch) První stříbrná kniha snů a nemůžu se dalšího příběhu Kerstin dočkat. Takže jestli hledáte něco na odpočinek, a že to budete potřebovat, když začíná škola, sáhněte po tomhle. Ručím vám za to. A jedna rada - čtěte ty knížky za sebou, bez čtení jiných knih mezi tím. Je to jako jeden delší titul, kdy nesrovnalosti z jedničky vyjdou na povrch třeba až v závěru trojky. :)

Četli jste, plánujete? Co vy a Kerstin? :)

14 komentářů:

  1. Povedená recenze. Ze série jsem zatím četla jen první knihu, ale líbila se mi a to zdaleka nejsem cílovka :) Celou sérii už mám delší dobu v nákupním seznamu, tak doufám, že ji koupím dříve než na ježíška.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není recenze (neměla být), ale tip na knihu. :D Ať se ti zbytek série líbí. :)

      Vymazat
  2. Tahle serie je proste super :-) Nevim proc, obvykle takovy knihy hrajici na city ci zalaskovanost nejsem, ale tohle me proste dostalo :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tohle na city nijak nehraje... vlastně je tam milostná linie, ale není tam žádný citový vydírání a spěje to ke konci dost svižně. Ale jo, je to super. :)

      Vymazat
  3. Moje milovaná Kerstin Gier <3
    Super recenze! Rubína a Diamant zní rozhodně vtipněji než Gwendolyn a Gideon...
    První stříbrnou knihu snů taky doporučuju, ale je pravda, že je to o mikro-procento slabší než Drahokamy. Přesto je to Kerstin, takže vtipné, milé a dokonale napsané :3
    Snad se Ti bude líbit ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejedná se o recenzi, ale díky. :D

      Vymazat
  4. Tenhle článek mě hrozně pobavil. :D Ta Rubína... :D První díl jsem četla už dávno a pak jsem na sérii úplně zapomněla, ale možná si to teď přečtu ještě jednou a jak říkáš, hned po sobě. :) Díky za tip (a připomenutí).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to je nejlepší! Hlavně, když se do toho člověk začte. :) A díky! Jsem rád, že se článek líbil a že splnil účel!

      Vymazat
  5. Ttu sérii mám už nějaký pátek přečtenou a musím říct, že se řadí mezi mé nejoblíbenější série. I když se v knize vyskytují sem a tam ne moc záživné části, přesto mě tato série okouzlila a se vším s tebou souhlasím :). Mimochodem, Rubína a Diamant... :DD

    OdpovědětVymazat
  6. To je nejlepší článek ever :D a Drahokamy jsou taky fajn, ta série je moje srdcovka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem rád, že se líbí! :D

      Vymazat
  7. Mně se Stříbrná líbí mnohem víc než Drahokamy a nedočkavě čekám na třetí díl ♥ Tak doufám, e se bude líbit i tobě, když jsi tak nadšený už z Drahokamů :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo, Gierka je fakt skvělá! A uvidím co na Knihu řeknu, minimálně ten nápad je boží!

      Vymazat