23. září 2016

Když slova zdaleka nestačí a nastane ticho | Tip na čtení: Speak/Mluv

Mám rád Stmívání. Hodně. Jestli se vám to nelíbí, tak s tím asi nic neudělám, ale prostě to tak je. Nemusíte mi říkat, že to nemá žádnou literární hodnotu, protože to všechno už jsem slyšel, ale abych se dostal k věci, díky Stmívání mi padla do oka Kristen Stewart, dívka, která ztvárnila ve filmu hlavní hrdinku této ságy, a kterou jsem si okamžitě zamiloval. V Twilight sice nepředvádí nejlepší výkon, což ale není chybou její, ale filmových scénáristů, no ve skutečnosti to je nesmírně talentovaná herečka. Právě díky této mojí vášni jsem ve svých dvanácti objevil film Mluv, který je natočený podle knižní předlohy autorky Laurie Halse Anderson a který se stal mojí absolutní srdcovou záležitostí. Charaktery, výkony, ten film je zkrátka skvělý. A bylo pro mě obrovské překvapení, zjištění, že filmu předchází právě i kniha, protože jsem to nevěděl. Na začátku prázdnin jsem si ale toto dílo přečetl a protože nejsem zklamaný, rozhodl jsem se o knize napsat i zde na blogu, jsou to totiž necelé dva měsíce, kdy vyjde Mluv i u nás a já tvrdím, že za to tenhle příběh stojí.

Ii is easier not to say anything. Shut your trap, button your lip, can it. All that crab you hear on TV about communication and expressing feelings is a lie. Nobody really wants to hear what you have to say.


Byl to vlastně dost krásnej večer, ve společnosti s krásným klukem, ale zvrtlo se to v horor, když došlo na to. Melinda byla znásilněná. Vše se to odehrálo na divokém večírku, kde neměla šanci sehnat pomoc, a tak, dezorientovaná, po napadení, zavolá policii a ta se také nakonec dostaví. Na večírek, kde alkohol a lehčí, dost možná i tvrdší drogy nejsou nic neobvyklého. Samozřejmě se to neobejde bez následků, spousta lidí je zatčena, ale nejhůře je na tom asi právě Melinda, proti které se postaví ihned celá škola. A Melinda mlčí. Svojí zkušenost nebude sdílet s nikým a časem, když nemusí, prostě zkrátka přestane mluvit. 



Knížek o šikaně je a bude dost, knížek o znásilnění taktéž. Kdybyste se mě zeptali, proč byste si mezi těmi všemi oceňovanými bestsellery měli přečíst právě Mluv, odpověděl bych vám jedním slovem: Melinda. Melinda Sordino je totiž jeden z nejosobitějších charakterů, na které jsem v rámci Young Adult narazil. To je ten hlavní důvod, proč byste si tuhle knížku měli přečíst, protože od toho se odvíjí skoro všechna pozitiva. Dvě nejefektivnější zmiňuji zde: za a) Není to plačka, ani pipka, která se do sebe uzavřela. Má vlastní démony, ale nelituje se, svým způsobem je se svou backstory smířená, žije dál a hledá pozitiva, ale osudná noc se k ní stále vrací. Za b) Je to nesmírně vtipná, narativní hlavní hrdinka, která vypráví o znásilnění, ale zároveň poukazuje a líčí život kolem sebe tak, jak doopravdy je a díky jejím úžasným vyprávěcím schopnostem vznikají v knize fantastické, palčivě vtipné situace, které si člověk ihned zamiluje. 


Samozřejmě to ale není vše, čím je kniha tak dobrá. Celkově je velmi odlišně napsaná, je krátká, odstavce v knize autorka člení dost zvláštně, ale zároveň je to skvěle vykonturované a co víc, uvěřitelné. Charaktery nejsou černobílé, jsou barvité, skutečné a děj je skvěle poskládaný dohromady. Přirozeně tu také najdete boje hlavní hrdinky, kdy se snaží obrátit zlo z její minulosti v něco pozitivního, kniha se totiž zaměřuje i na výtvarné umění a Melinda tak hledá způsob, jak si vyčistit mysl. Myslím, že čtením této knihy hodně získáte. I přesto, že je z roku 1998, což je fascinující, dokáže do žánru stále přinést něco nového. Je to skvělý citlivý příběh se stejně tak dobrým filmovým zpracováním a já přeju knize jen a jen dobré ohlasy (a prodeje).

Četli jste, budete, chcete? :) 

6 komentářů:

  1. Skvělá recenze! Knížka mě hodně zaujala, rozhodně se po ní musím někde podívat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rád, že se po knížce podíváš, zasliuží si to. :) Jinak se jedná o Tip na knihu, recenze dělám podstatně jinak. :D :)

      Vymazat
  2. Miluju vtipný hrdiny, co se na každým kroku nelitují, takže tomu šanci rozhodně dám :D I když česká obálka je strašná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmm, mohlo to být i horší, aspoň to tam má tu myšlenku... ale je fakt, že se mi moc nelíbí, třeba naživo bude pěkná. :D Ať se líbí!

      Vymazat