17. listopadu 2016

Koncentrovaná nuda skládající se ze záznamů a chatů | Illuminae - Amie Kaufman, Jay Kristoff / Recenze

Název: Illuminae
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 600
Vazba: Hardback s přebalem
Překlad: Richard Podaný

Rok a měsíc vydání: 2016/11
Díl: 1/3

Anotace: 
Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.





Hned na začátek, Illuminae je podle mě kniha, která si označení rozporuplná maximálně zaslouží. Záznamy, chaty, do textu přenesené audio nahrávky... to všechno tu najdete. Pro někoho to nejspíš zní naprosto fantasticky a neotřele, no pro jiné naprosto nekonzistentně a já mohu říct, že to co jsem od knihy očekával na začátku, toho se mi také dostalo. A jak už jste z názvu vydedukovali, já patřím k té skupině lidí, od které chválu na tento počin neuslyšíte.


Jak jsem řekl, tuhle knížku budete buď milovat, nebo nesnášet. Předně bych chtěl zmínit, proč byste si měli Illuminae přečíst, protože i přesto, že já jí za kvalitní nepovažuji, jsem si bezpochyby jistý, že si svoje čtenáře najde a kniha jim absolutně sedne. Takže jestli vám nedělá problém číst mezi řádky, nevadí vám, že se zde nenachází žádná charakteristika postav a vůbec, stojíte o to přečíst si knížku poskládanou dohromady z výpovědí, obrázků a dalších údajů, které jsou seřazené sice souvisle ale poměrně nestabilně a kostrbatě (a nemáte s tím problém), jsem si jistý, že tohle budete zbožňovat. Já osobně nemůžu říct, že čtení knihy pro mě nebylo zajímavé, ze začátku to bylo příjemně netradiční, ale pak to začalo být neskutečně otravné.

Jak si z přiložených fotek (i na konci) či na internetu kolujících obrázků můžete všimnout, velmi důležitou složkou knihy je grafická stránka a stejně jako u obsahu, myslím, že i ta si najde svoji cílovou skupinu, nicméně mě tyhle ilustrace na každé straně neskutečně vytáčely. Bylo to otravné a zbytečné. Nevím, jaký má v knize význam věnovat jednu stránku jedné větě. To je škoda papíru. Věřím, že stejně jako obsah knihy, i tento výtvarný rys rozhodě u někoho uspěje, ale já to nebyl.

Podle mě musí kvalitní kniha mít kvalitní charaktery. Vše je postavené na charakterech, pakliže nevěříte charakterům, tak je to průser a kniha vám nic nemůže dát. Je jedno, jestli jsou hodní nebo zlí, ale musí být zkrátka bezchybně charakterizovaní a uvěřitelní. A přesně tohle Illuminae postrádá, skrze formu, kterou je kniha napsaná, tak vidíme jen figurky, se kterými spěje děj ke konci. Děj, který je také skrze formu také nečitelný a těžko představitelný. Musíte si pak věci v hlavě dotvořit sami, jestli chcete mít zážitek. Právě to je podle mě obrovský problém, kvůli kterému je kniha tak rozporuplná. Já se ale prostě bez dobrých postav a nějak komplexněji zpracovaného děje neobejdu. Je to totiž straně osekané a na nějakou postupnou gradaci u konce tak můžete rovnou zapomenout, jestli vás to nechytlo od začátku.

Co tomu ale dodává největší šťávu a já se tak trochu divím, že s tím čitatelé, kterým se kniha líbila nemají problém, jsou super schopnosti našich hlavních hrdinů. Nabourat se v sedmnácti letech do elektronických systémů lidí, kteří řídí vesmírnou loď a říct, že já umím s počítačem, to mi přijde jako slušný terno. A nejlepší na tom je mladá láska, která rozhodně nemůže být opomíjená. Ze sedmiminutových chatů působí maximálně autenticky a uvěřitelně. Ne, seriozně, nefungovalo to. Bylo to neosobité a tuctové. Jako kdybyste náhodou přišli na heslo od Facebooku nějakého strašně hloupého a zamilovaného člověka, kterého neznáte a četli mu zprávy. Tak mi to připadalo.

Tahle knížka bude trhák, bude se o ní mluvit a bude se o ní silně diskutovat. Jsem si tím jistý. Většina lidí si jí zamiluje a docela nepodstatná menšina zase ne. Illuminae je velmi individuální, vidím, proč se všem ta kniha líbí a proč je uchvátila, ale na mě tohle prostě nefunguje. 






12 komentářů:

  1. Mě to přijde jako knížka, která tě ani nenaštve, ani nepotěší - prostě je na člověku,jak si to vezme. Ale podle mě by mohla být na večery, kdy už se ti fakt nechce nic se složitým dějem číst, fajn! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zas tak snadno se nečte, to spíš Hooverová nebo tak. :D :)

      Vymazat
  2. Když jsem ji nedávno poprvé viděla v knihkupectví, hodně mě zaujala obálkou a svou velikostí. Většinou jsou podobné knihy jen něco okolo dvou až tří set stran dlouhé a zajímalo by mě, jak by se mi tímto způsobem četla taková bichle. Aspoň ze zvědavosti si ji tedy přečtu určitě. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Musím říct, že i přes to, že se ti kniha nelíbila, tak mě z tvé recenze neuvěřitelně zaujala a to hlavně díky přiloženým fotkám. Na nich se jeví jako něco originálního, co tu ještě nebylo, jako něco, co se dá objevovat a co každý pochopí trochu jinak. A to mám ráda, takže ji přidávám na seznam, co si chci koupit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rád, že zaujala, hlavně díky fotkám, ty udělají strašně moc! Ať se případně líbí! :)

      Vymazat
  4. Tak tohle opravdu není můj šálek čaje. Od dobré knihy požaduji alespoň trochu propracovaný děj, hezky vykreslené postavy a vztahy mezi nimi, což mi Illuminae evidentně nedá. Dlouho jsem nad knihou váhala, jestli mám po ní sáhnout, ale vypadá to, že to není kniha pro mě. Díky za recenzi!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně ty postavy... Tam vidím největší kámen úrazu. Rád jsem pomohl a není zač! Já děkuju za podporu! ♥

      Vymazat
  5. Skvělá recenze :) Na knihu jsem se hodně těšila a měla celkem velká očekávání :) Ale až dosud jsem nevěděla, jak je zpracovaná a podle fotek mi její zpracování přijde sice originální, ale zároveň mám trochu strach. Podle mě se jen do emailů a konverzace na chatu, nemůžu do knihy pořádně začíst...No uvidíme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Zkus to, třeba se ti trefí do vkusu. :)

      Vymazat
  6. Na knihu jsem hodně zvědavá, proto jsem si ji také objednala :) Tvoje recenze mi poskytla zajímavý náhled na ni, ale upřímně doufám, že mě nadchne trochu víc :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě jo, většině lidí se líbí! :D Užij si ji!

      Vymazat