23. prosince 2016

Knihy, které jsem nezrecenzoval, ale vy byste si je stejně měli přečíst

Není to ani tak o lenosti jako o tom, že nemám o čem psát (protože bych měl, ale ne na to, aby to bylo o délce mojí klasické recenze), ale občas prostě přijdou knihy, které přestože miluju, nedokážu toho o nich moc sesmolit. Nebo jsem teda jako fakt prostě línej, akorát se mi to nechce furt opakovat. A přesně o tomto problému je dnešní článek, který, když tak o tom přemýšlým, bych mohl psát každoročně. Dnes vám proto chronologicky představím ty knihy, které jsem za tento rok přečetl a vy možná ani nevíte, že jsem si je pořídil a co víc, zalíbil si je. Do seznamu mimochodem nepočítám re-readingy, to bysme to byli nadlouho.

Otka, Kody Keplingerová
Tahle knížka byla vtipná, autentická a strašně chytrá. Na hlavní hrdinku rozhodně jen tak nezapomenete, je naprosto jiná, svá, ale čtenáři tohoto žánru tak strašně příjemná. Myslím si, že touto knihou sobě samé, čtenářům a především ostatním autorům Kody ukázala, že i zamilovanej románek může spisovatel napsat bez zbytečných okecávaček a laciných frází. Tam kde by si čtenář při čtení Otky říkal, že už se kniha řítí do nenávratného přeslazeného typu současných příběhů pro mladé dospělé, tam mu Kody vrazí pořádnou facku, The Duff dokáže být svým způsobem totiž stále překvapivá. Navíc tomu moc napomáhá výborný překlad. 



Tím všechno začíná, Robin Schneidnerová
Skvěle přeložená contemporary s neskutečně upřímným a smutným koncem. Fakt mě to položilo a i přesto, že to bylo trošičku hloupoučký a patetický, jakoby autorka jen potřebovala ke konci vyvolat trochu napětí, strašně se mi to líbilo. Co se knihy a příběhu samotného týče, přišlo mi to fantasticky autentický, a to se mi na tom právě tak líbilo. Je to taková knížka se života, o mladých pro mladé, s vůbec ne hloupým dějem a zápletkou, která sice hloupá je, ale provedená na jedničku. A má to fakt skvělou myšlenku a sleduje to lidi, kteří jsou nám z našich životů strašně známí, ale z jiných Young Adult vůbec. Přečtěte si to.



Dám ti slunce, Jandy Nelson
Na tuhle knížku jsem nenapsal recenzi a ani se o ní víceméně nevyjadřoval, protože se k ní vyjadřovali všichni ostatní, a to sice pozitivně. Přestože romantická linka je v téhle knížce fakt šíleně hloupá, tuctová a nenabídne absolutně nic nového, tak jsem si nepopsatelně zamiloval tu linii, kde se řešila rodina a sourozenectví. To bylo naprosto parádní. Pár výhrad bych tu ještě měl, občasná poetičnost mě v knize taky dost štvala, ale zjistil jsem, že si tu knížku chci co nejdřív přečíst znovu a že se mi v celku fakt líbila.





Half Wild, Sally Green
Half Wild je druhý díl z trilogie Sally Green, jejíž první díl jsem v loňském roce zařadil mezi trojici nejzvláštnějších knih za rok 2015 a s druhým dílem bych nejspíš udělal to samý. Protože je neuvěřitelně divný, jak dokonale má autorka vylíčenou hlavní postavu. Díky čtení druhého dílu jsem si uvědomil, jak moc tuhle sérii miluju a tím jak je divná, samozřejmě v dobrém, je naprosto ojedinělá a já můžu říct, že nic podobného jsem ještě nikdy nečetl, a to je skvělé. Má to úžasné postavy se kterými se pracuje skrz akci v knize, skrz emoce, co k sobě navzájem cítí, a tím autorka skvěle předvádí charaktery daných hrdinů. A taky je tu tak trochu road trip po celé Evropě. Je to boží a já to zbožňuju. Strašně moc. (A Nathan... ♥)

V šedých tónech, Ruta Sepetys
Můžu vám vypsat, proč byste si tuhle knížku měli přečíst a proč, i přestože nečtete historickou fikci, byste si jí zamilovali. Ale to neudělám, protože se mi nechce. V šedých tónech je ale nejlepší knížka, kterou jsem v roce 2016 přečetl. Takže si ji prostě přečtěte taky, jestli jste to dosud neudělali.








Thanks for the Trouble, Tommy Wallach
Tady to fakt musím napsat: jsem debil, že jsem na tohle tu zatracenou recenzi neudělal, protože tahle knížka je perfektní. Od Wallacha jsem si v tomto roce nejdříve přečetl Všichni jsme hleděli vzhůru, na kterou jsem recenzi udělal, a ta se mi zalíbila tak moc, že jsem díky Klárce z Klářiných knih sáhl i po další a nejnovější knize autora, a ta se mi líbila ještě víc. Jsem toho názoru, že tohle je ta kniha, o které by se mělo diskutovat a o které by se mělo psát a kterou by měl každej tak rozjuchaně recenzovat, protože je dokonalá. Jiná, trošičku hipsterská a nepopsatelně okouzlující. A postavy... ach ty postavy. Strašně si jich vážím, protože mi přijde vzácný, jak moc dobrý jsou. Thanks for the Trouble je ta druhá nejlepší knížka za tenhle rok a fakt si to zaslouží, tak si ji přečtěte a udělejte jí trochu fame, ať ji vydaj! 

Pokoj, Emma Donoghue
Dá se říct, že to je otřepaný příběh, který autorka napsala podle sebe a vzniklo něco absolutně nepřekonatelného. Pokoj totiž vypráví pětileté dítě, a právě to činí tuto knížku tak zvláštní. Je to osvěžující a vůbec ne špatné, jak se může zdát. Měl jsem trochu strach číst knížku v češtině, původně jsem o dítěti/vypravěči nevěděl, ale vyšlo najevo, že bát se bylo zbytečný, protože knížku přeložila Veronika Volhejnová a ta si s tím poradila na jedničku. Polovina knížky je taková, jakou ji představuje anotace a následně se děj dost podstatně obrací (hm, co se asi může stát, když jste pět let zavření v díře a chcete ven) a je strašně zajímavé sledovat průběh všech událostí, přičemž Pokoj nikdy neztrácí na kvalitě a to je fakt super. Knížku jsem přečetl v podstatě za den, nedokázal jsem se od ní hnout a to není ani moc akční. Rozhodně je zajímavá, díky čemuž byste si ji měli přečíst. A taky protože vás rozhodně nenechá v klidu.

Dárek z pravé lásky, kolektiv autorů
Tahle kniha je velmi rozporuplná a je strašně zajímavé sledovat komu se líbila která povídka a komu zase ne. Mně se vcelku knížka líbila ohromně moc a fakt mě to na tu atmosféru Vánoc nabudilo, i přestože Vánoce rád nemám. Jestli hledáte nějaké vánoční čtení, pak je pro vás tahle knížka jako stvořená a určitě po ni sáhněte a nenechte se odradit počátečním zklamáním, protože původní povídka (podle mě) ta nejlepší rozhodně není a zkuste se do povídek pustit náhodně! 





Tak co, četli jste některou z knih? Zaujaly vás nějaké? Napište mi to do komentářů! :)

13 komentářů:

  1. Dárek z pravé lásky mám připravený na nočním stolku a večer se do něj pustím. :) Když už jsou ty Vánoce. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Takýto článok by som tiež mala napísať, strašne veľa kníh som nezrecenzovala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohla bys speciálně pro mě udělat spešl limited edišn s negativníma recenzema, prosím???????

      Vymazat
  3. Co dělám špatně? Ani jednu knihu jsem nečetla, jenom jsem viděla Otku :D

    OdpovědětVymazat
  4. OTKU, Half Wilde, V šedých tónech i Tím všechno začíná jsem taky četla a všechno se mi to moc líbilo. Mimochodem asi takový článek sestrojím taky, jelikož poslední dobou celkem kašlu na recenze, ale i tak bych chtěla doporučit některé knihy.. Díky za inspiraci!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, sestroj, rád si to přečtu. :)

      Vymazat
  5. Heled, vůbec nevadí, že jsi k žádné nenapsal obsáhlejší recenzi, já jsem ráda, žes to alespoň takhle krátce, ale výstižně shrnul a nalákal mě (i ostatní!). Mně se líbila V šedých tónech, dle mého - neskutečně emotivní a vystižený příběh, do kterého jsem se vžila a přes rok mi doslova utkvěl v mysli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V šedých tónech je prostě pecka ♥

      Vymazat
  6. Určitě se chystám na Dám ti slunce, protože mě anotace hodně zaujala, i když se trošku bojím Greenova stylu - někde jsem slyšela, že to je jeho knihám v něčem podobné. V šedých tónech mám za sebou, bylo to dobré čtení, ale i tak mám k němu pár výhrad (prosím, neukamenuj mě za to! :D). Na Pokoj se 100% chystám a Thanks for the Trouble vypadá dobře! Díky za článek! A chápu, že někdy prostě nejde napsat dlouhatánská recenze, když máš v hlavě jen to, že to je prostě skvělý, znám to. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, Dám ti slunce je fajn, Nelsonová je osobitá svým vlastním způsobem psaní, Green působí jako takovej všeználek, což mě na jeho knížkách dost vadí. :D Je dobře, že si Pokoj přečteš, protože fakt fantastickej! A Thanks for the Trouble... neuvěřitelně dobrá a úžasná knížka! Kéž by jí přeložili! ♥
      Já díky za přečtení ♥

      Vymazat
  7. JSEM ZMÍNĚNÁ VE ČLÁNKU OOOOOO! <3

    OdpovědětVymazat