10. února 2017

Kterak se Rothová prořezala přes ztvdlou kůži a zanechala za sebou Čáry | Čáry života - Veronica Roth / Recenze

Název: Čáry života, Carve The Mark
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 424
Vazba: Hardback
Překlad: Tomáš Bíla

Rok a měsíc vydání: 2017/1
Díl: 1/2

Anotace:
Ve světě, kde vládne násilí a právo silnějšího, v galaxii, v které mnozí trpí, má každý člověk zvláštní dar. Většina dokáže ze svého daru vytěžit to nejlepší, ale Akos a Cyra jsou kvůli němu zneužíváni. Cyra je sestrou tyrana, jenž vládne celému válečnickému národu, a má dar bolesti, kterou její bratr zneužívá k tyranizování svých nepřátel. Cyra však chce být něčím víc než nástrojem v bratrových rukách. Akos pochází z mírumilovného národa a je nadevše oddaný rodině. Když ho společně s bratrem zatknou vojáci vyslaní Cyrinou rodinou, snaží se jen o jediné – zachránit bratra na úkor vlastního bezpečí. Akos a Cyra stojí před rozhodnutím – pomoci si navzájem a možná přežít, nebo přinést jeden druhému neodvratnou zkázu?

Carve The Mark byla nepochybně největší literární událost ledna, vydat totiž knižní dílo v jeden den hned ve třiatřiceti zemích světa na sebe rozhodně strhává pozornost. Já se knihy nemohl dočkat, kdo mě aspoň trochu zná ví, že Divergence je jedna z mých nejoblíbenějších knih vůbec a očekávání jsem měl vážně vysoká. I když se s knihou pojí určité kontroverze a počáteční recenze zahraničních blogerů se rozhodně nedají považovat za nadšené, věděl jsem, že tahle knížka bude dobrá, měl jsem to tušení. A ukázalo se, že i když jsem dostal od knihy něco absolutně jiného, než jsem čekal, měl jsem pravdu. 


Fanoušci mladých dospělých, ruce pryč 
Tahle kniha asi není pro vás. Jestli dáváte přednost četbě Hunger games či právě Divergence, nejsem si jistý, že se vám Čáry právě vryjí pod kůži, Carve The Mark je zkrátka pro tuto cílovou skupinu až moc komplexní. Ač můžou být Young Adult sci-fi a fantasy sebelepší, žánr se vyznačuje především tím, že jako hlavní motiv zde převládá romantická premisa, a často se tak opomíjí ostatní segmenty žánru ze kterého vychází, a to je první rozdíl, kterým se kniha od YA liší. Sice možná není ani nutně dané, že je kniha Young Adult, ale reklama a spojitost s autorkou Divergence však zapříčinily, že je kniha vnímána trochu jinak, než by podle mě měla. Tohle není ani náhodou Romeo a Julie ve vesmíru, ani zamilovaná cesta napříč galaxií. Tohle je skvělá vesmírná opera, která možná není úplně původní a občas je decentně šablonovitá, ale zato dotažená do konce. Není šance, že by vám tu něco nedávalo smysl, postavy, chování, děj a jeho vývoj, vše působí logicky a rozumně a bylo jednoduše skvělé číst, užívat si ten nový svět a všechny možné detaily, aniž byste se zaobírali zrovna tím, že hlavní hrdinka neví, jestli "miluje" Marka nebo Jindru. Nechci tuto skupinu tak povrchně (a jakkoliv jinak) generalizovat, sám Young Adult čtu a že tu máme perel, ale i z recenzí mám pocit, že většina těchto čtenářů by si nemusela Čáry úplně užít. Ale třeba se pletu, zkuste to!

Originalita nebo provedení?
Jeden z největších plusů knihy - málo romantiky. Mě by pouze zajímalo, proč trvalo tak dlouho, napsat knížku, kde se konečně nerozebírá to největší žánrové klišé, když venku zuří boje. Láska mezi hlavními hrdiny je zde vážně minimálně a to je naprosto ideální. Kniha stále působí konzistentně, ale zároveň to dává smysl. Není to tak, že by se náhodou Cyra a Akos potkali a zamilovali se, navzájem si pomáhají a jejich doteky doslova léčí. Časem se na sobě stanou přímo závislí - Cyra která trpí jedině s Akosem necítí bolest a Akosova jediná zachrána v nové zemi je právě Cyra, která mu dokáže předat um v boji - a tak je pochopitelné, že k sobě začnou něco cítit. Jak už bylo ale zmíněno, je to skvěle vykompenzované ostatními faktory příběhu a v kontextu to má význam.
Děj je rozdělený do několika částí, přičemž v knize jsou dvě perspektivy vyprávění. První z pohledu Akose, v er-formě, a druhá Cyry, v ich formě. Tento způsob členění knihy byl naprosto perfektní a mně vyhovující. Pakliže si autor volí tuto možnost, často se stává, že od sebe nedokáže charaktery dostatečně odlišit a postavy pak používají ty samá slovní spojení a hovoří naprosto stejně, takže prostě splývají, ale tímto si to Rothová velmi chytře pojistila.
Za zmínění určitě stojí i tempo, kterým jsou Čáry napsané. I když vás kniha může naprosto strhnout, rozhodně to není akcí, příběh je víceméně zažitý, ale autorka to dokázala vynahradit hloubkou postav či naprosto precizním provedením světa. Právě ten je zde velmi popsaný, docela rozsáhle, ale zároveň na vás Veronica nevychrlí všechny možné informace a se zemí vás seznamuje postupně a nemůže se tak stát, že byste ze začátku nevěděli, která bije, což je také častý problém. Celkově si vše velice dobře disponuje.

Ať si lidi říkají co chtějí, Rothová je autor, který se vyvíjí a Čáry života jsou toho přímým důkazem. Tahle sci-fi/fantasy nabízí nový, barvitý svět, kterým si vás zaručeně podmaní, nechybí ani skvělé hlavní charaktery s mozkem, které zaplať pánbůh nepůsobí jako figurky pro tažení autora. Miluju tuhle knížku. Postavy, galaxii, detaily, národy, zvyky a tradice, planety... Uchvátilo mě to. Všechno. Tenhle svět není perfektní, jsou tam neuvěřitelně zlí lidé, ale i přesto jsem si Carve The Mark nesmírně užil a hrdě hlásím, že se nemůžu dočkat, co přinese druhý díl. 

5 komentářů:

  1. Tak to jsem zvědavá co řeknu já, až se k ní dostanu... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Právě jsem zhruba ve třech čtvrtinách a musím přiznat, že mě to nebaví. Ano, máš pravdu že svět je skvělý a propracovaný a postavy originální a konečně tu nemáme milostný trojúhelník. To všechno je pravda. Jenže se to hrozně táhne a i když se něco děje, tak mám pocit, že ne. Protože je to popsané tak rutinně a klidně, že si vůbec neuvědomuju o čem čtu - ať je to popis, akce nebo řešení vztahů. Ale Cyru mám ráda, to ne že ne.

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělá recenze :) Mě se líbila už Divergence, kromě posledního dílu tedy :) A jestlu se autorka vyvíjí a je ještě lépe vypsaná, tak se máme na co těšit :) Už abych si knihu přečetla také :)

    OdpovědětVymazat
  4. Radku, nééé !!! Já už si myslela, že jí nebudu potřebovat, sakra proč ? :-D

    OdpovědětVymazat