27. dubna 2017

Hrála Hannah Bakerová Modrou velrybu?! | Thirteen Reasons Why / Kniha nebo seriál?

Thirteen Reasons Why je aktuálním hitem, o kterém musel slyšet snad úplně každý. Celkem se ale není čemu divit, kniha a seriál, který je aktuálně označovaný jako nejúspěšnější televizní série na Netflixu, celkem hrdě nosí nálepku s tématem sebevraždy a jak je známo, o tomhle se prostě mluví všude a speciálně u nás - teenagerů. Já jsem se rozhodl obě díla lehce rozebrat a přihodit naprosto nepodstatně a zbytečně do kotle i svým názorem. 


O čem to je?
Příběh započíná úvodní scénou, kdy Clayovi, hlavní postavě, bude doručena krabice kazet, na kterých on poté nalézá hlas Hanny Bakerové, což je nejen jeho láska, ale také děvče, jež spáchalo sebevraždu. Na nahrávkách se nachází 13 důvodů proč se zabila a každý, komu jsou kazety doručeny, je jeden z důvodů tomu tak určených.

Kniha 
Něco jiného a netradičního. To mi Asher nabídl a já to s radostí přijal. Hlavní postava zde funguje pouze jako prostředník a posluchač kazet a ostatní "hříšníci" zde nemají skoro žádný prostor, ale tím je celá kniha právě zvláštní. Formou bych to trochu přirovnal k Ten, kdo stojí v koutě, to je všeobecně známá kniha, díky adresovaným dopisům rozhodně jiná, než obvyklá YA, a to se tolik zas od hlasových nahrávek neliší. Oba autoři a hlavní hrdinové (Charlie s dopisy a Hannah s nahrávkami) zaujímají určitý postoj, specifikují dané potíže, ale nikdy nejdou přímo do hloubky. To se mi moc líbilo, v obou případech, jen zde je to možná více efektivní. Pakliže totiž někdo píše o sebevraždě a dá tomu novou perspektivu a zároveň vše podává až nenuceným způsobem, může se to vydařit. Tahle knížka je přímý důkaz. Ukázalo to něco jinak. Čtenář možná nemá šanci navázat s hlavní postavou vztah, ta nemá skoro žádný prostor, a Hannah je poměrně protivná, většině lidí jak jsem tak zjistil naprosto nesympatická, ale o tom ta knížka není, a asi proto jsem si jí i užil. Tohle není příběh, kde má čitatel přimknout k hlavnímu charakteru, je to mnohem, mnohem komplexnější. Absolutně jsem si to zamiloval. (A pro všechny, co si myslí, že hlavní myšlenkou je zastavit šikanování, přečtěte si tu knížku, prosím, znovu.)

Seriál 
To melodrama! Proboha, vždyť to bylo strašné! Jsem rozhodně fanouškem seriálu, ale jsou zkrátka určité prvky, které mě neuvěřitelně štvaly. Naneštěstí je jich mnoho, ale pro tuhle chvíli jsem vybral ty, které mně vadily rozhodně nejvíc.


a) Zasazení děje aka "Udělám vám to těžký, blbečci, najděte si stereo.": kniha se může pyšnit nejen skvělou atmosférou, ale i časovou rovinou, kdy se příběh odehrává. Není to totiž přímo určené, ale logicky půjde o dobu, kdy ještě nebyl takový rozmach mezi počítači a těmito novějšími médii, protože proč byste něco tak důležitého jako vzkaz před smrtí nahrávali na kazety, když byste to mohli poslat v podstatě jako hlasový záznam na youtube?  No, proč? Přesně na to jsem se ptal sám sebe po celou dobu seriálu. Ta věta v názvu tohoto bodu se totiž tolik od skutečnosti tam fakt neliší. Odehrává se to v současnosti, a to by bylo fajn, kdyby prostě tvůrci z celého konceptu neudělali paskvil. Koho by zajímalo jestli jsou to kazety nebo USB? Prostě se jedná o něco, co mě neuvěřitelně iritovalo. Stejně jako fakt, že kniha se odehrává během dne a seriál asi během dvou týdnů. 

b) Žiletka namísto prášků na spaní: a tohle mě fakt neskutečně vytáčí. Je mi jedno, že si tvůrci scénu pozměnili, kniha i film pochází z jiné hlavy a každý tvůrce si představuje dění odlišně, ale proč z toho dělat takovou nechutnost? Abych vás uvedl do kontextu, i přesto, že si myslím, že většina lidí seriál viděla, Hannah v knize spolkne prášky, zatímco v seriálu se musela dramaticky pořezat žiletkou (= krev, slzy, krev). Fakt tomu nerozumím. Hlavně ať na mě lidi nechodí s tím, že to tam je pro to, aby si to lidi uvažující o sebevraždě lépe představili, že je to asi bude bolet, kdyby se řezali. Tahle scéna mě totiž doopravdy pohoršuje, naprosto z toho číší, že to tvůrci udělali pro více diváků, peněz a já nevim co všechno. Vždyť se stačí podívat na Tumblr, dokonce i Facebook, všude vidíte gify, jak si Hannah Bakerová bere život. Jako by nestačily ty nechutnosti, co se jí staly. 

c) Nejhorší konec v dějinách Netlixu: krátce, je fakt chytré dát prostor během třinácti dílů desítce postav, sledovat jejich životy a pak skončit uprostřed určitého dění, když čekáte na závěr jejich vlastního příběhu. Tomu konci nerozumím. Nechápu, čeho chtěli režiséři docílit, protože 13 Reasons Why rozhodně není materiálem na druhou sérii. Hlavní myšlenku knihy to sice přeneslo, ale tak trochu postrádá logiku, když dali tvůrci místo pro rozvoj vedlejších postav, aby to pak takto utli.

Závěr?

Na rovinu, Thirteen Reasons Why není kniha ani seriál, ve které by se dala z uměleckého hlediska naleznout nějaká inovativní myšlenka, ale jen těžko by se v rámci svého žánru dalo považovat toto dílo, především knižní, za špatné či fádní. Seriál docela pokulhává, ale ve výsledku docela funguje a to hlavní nezůstává opomenuto. Jak seriál, tak i kniha má svoje plusy a svoje mínusy, u obou je určitý prostor pro zlepšení, ale jako celek to vlastně pracuje dobře, a to je fajn. Je to prostě efektivní. Člověk může chtít vidět příběh o holce, co se zabila a přinesla si s sebou trochu toho emočního vydírání, ale nelze popřít, že čtenáři i diváci můžou i v tak otřepaném námětu vidět mnohem víc, protože sebevražda je možná klišé, ale když autor a tvůrci totiž dokáží proniknout do hlavy člověka, co se chce zabít a udělají to dobře, proč ne? A tohle celkem prostě dobré je a hlavní účel to splňuje. Za mě kniha a samotného mě překvapuje, že to říkám, protože filmy a speciálně seriály u mě obvykle oproti knize vítězí.

Jestli to k vám ale ještě nedošlo, tohle šílenství je oprávněné a je jen dobře, že se o tom mluví. To znamená, že ta hrstička z vás, co knížku i seriál nemají za sebou, by rozhodně neudělala chybu, kdyby se na obojí pozorně koukla. Knihu doporučuji jsem četl v originále, a četla se jedna báseň, ale CooBoo připravuje nové vydání knihy s originální obálkou, takže nezdatným angličtinářům popřeji už pouze trpělivost - hodně štěstí!

Takže tak. Jak se stavíte k Důvodům vy? Četli jste je? Viděli seriál? A co se vám líbilo víc a proč? Podělte se v komentářích!

4 komentáře:

  1. Nečekala jsem to, ale docela souhlasím. Knihu jsem sice četla už dávno, ale děj i dojem mi v hlavě zůstaly a při sledování seriálu jsem občas trochu skřípala zuby. Taky se mi zdálo, že Clay v seriálu působí až příliš jinak, moc melodramaticky a bláznivě. Nebo alespoň na mě tak v knize nepůsobil...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Clay mi celkově v seriálu dost vadil, přišel mi jako strašně tupá postava, v knížce především ani tolik prostoru neměl, to se taky dost projevilo...

      Vymazat
  2. Mne kniha nesadla.Mne Hannah na jednej strane prišlo ľúto, čo sa jej stalo, ale na druhej nesadla mi ako hrdinka. Ako keby sa stále točila v jednom kruhu, z ktorého sa nechcela dostať von. Jednoducho viem, že to na ňu bolo priveľa, ale zobrať si život... Na samovraždu a sebapoškodzovanie mám svoj názor a všeobecne, keď niekto len tak zahlási, že chce zomrieť, tak vo mne vyburcuje určité pocity. Možno to bude s menšou osobnou skúsenosťou, alebo ja neviem... Ale aj napriek tomu nápad s tými kazetami sa mi páčil, ale z ostatného postupom času začínam byť rozpačitá. Na seriál sa nechystám, nie som si istá, či by som to zvládla (či už psychicky alebo s nervami) Možno som povrchný čitateľ, keď to vidím inak, ako ostatní a môj názor sa dosť odlišuje od tých druhých, ale chápem, že kniha chce poukázať na to, ako sa ľudia k sebe správajú a ako slová vedia druhých ovplyvniť.Myslím, že všetci máme k tej knihe nejaké výhrady, ale aj napriek tomu sme si z nej zobrali nejaké ponaučenie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je právě to, co mi na tom přišlo skvělé. Autor prostě psal, to co se děje, bez snahy idealizovat Hannu do nebojácný a sebevědomý postavy. Jo, prostě byla zbabělá. A celkem i sobecká. Tak jako každý člověk, co si nenechá pomoct a zabije se. Ale tyhle věci se prostě dějí a autor na to podle mě fakt skvělým způsobem upozorňuje. Ale naprosto chápu, jestli ti to nesedlo, soužit se nějak s hlavní postavou je důležité, já osobně jsem si našel nejeden důvod proč číst dál, tak aby mě to bavilo, ale to už je asi individuální...

      #spoilers
      Co se seriálu týče, určitě bys to zvládla. Jsou tam fakt nechutný scény, prostě sledovat to, jak je někdo znásilňovaný, jen tak nevymažeš s hlavy, ale vcelku to je vážně, vážně dobré. :)

      Vymazat